Pages

Wednesday, May 19, 2010

menunggu memang menyeksakan...

Ya ! Menunggu tentu menyeksakan jiwa raga. Tunggu bas. Tunggu giliran di kaunter...apatah lagi untuk 'melabur'. Walau sesaat pun sudah macam sejam ! Oleh itu, menunggu sepatutnya sesuai dipasangkan dengan sabar. Menunggulah dengan sabar. Apa tu sabar?

Dari Saidina Ali karamallahuwajh. "Sabar termasuk dari sebagian iman, sama seperti kedudukan kepala bagi badan. Tidak ada iman bagi orang yang tidak sabar, sebagaimana badan yang tidak ada ertinya tanpa kepala"

Umar bin Al-Khaththab r.a. berkata. “Kehidupan yang paling baik ialah apabila kita mengetahuinya dengan berbekal kesabaran”

Menunggu dengan kesabaran, penghujungnya akan dijanjikan kemanisan. Kerana bila menunggu, masa ditunggu itu pasti akan tiba. Bila tiba waktu itu, hati akan gembira, bahagia tak terkata. Tanpa sabar, kita akan cepat melatah. Sikap cepat melatah boleh memudaratkan diri kita sendiri kerana kita akan lebih mengutamakan emosi berbanding pemikiran yang waras. Tambahan pula, sikap seorang mukmin ialah mengutamakan kaedah ilmiah atau mudahnya memikirkan secara terperinci akan sesuatu hal sebelum tindakan diambil. Kita mesti bertindak atas dasar pemikiran yang waras. Kerana tindakan melulu tanpa berlandaskan akal fikiran, bisa mengundang bahaya dan kesusahan kepada diri kita sendiri.

Haihhhhh....panjang pulak saya bersyarah ni. Sebenarnya nak cerita tentang kisah saya menunggu kerja. Hehe...menunggu kerja instead of mencari kerja. Selepas menamatkan pengajian di peringkat ijazah sarjana muda, saya menghabiskan cuti panjang; mungkin cuti panjang terakhir sempena masih ada gelaran pelajar, dengan melepak di rumah. Tak seperti yang disangka waktu zaman sekolah dulu, menganggur tidak seseronok mana pun. Untuk seminggu dua percutian, ohhh....sungguh indah sekali! Bahagia! Tapi, syurga dunia tak kekal lama. Paling tidak, kita akan merasa kebosanan melanda. Bosan...bahagiakah?

Tatkala menjelang minggu ke-3 percutian, ibu ayah saya sudah bertanya-tanya...bila mula posting ni nurul? Entah-entah bulan 8 tak. Lama lagi ni...takkan la nak melepak kat rumah. Oh, seperti bisa kudengar soalan macam tu. Kalau berdasarkan pernyataan dari pihak KKM, kami mungkin akan diarahkan mula bertugas pada awal bulan 6. Mungkin...tiada kepastian di situ. Hmmm...saya sendiri dah mula gusar, kurang yakin dengan kenyataan tu. Boleh ke nak guna ayat tu untuk jawab balingan-balingan soalan dari kawan2, guru2 dan saudara-mara. Bila? Bila? Bila?????......sampai 1 masa, ibu saya berkata."tak payah la tunggu.lagi hang tunggu, lagi hang rasa lambat"

Nak tunggu lagi ke? Terkadang hati jadi gundah. Saya pujuk. Mintalah pertolongan dengan sabar dan solat. Mintalah! Tenangkan dan teguhkan hati ini!

Pagi tadi...saya menjalankan tugas saya di rumah macam biasa. Bangun pagi. Tolong gosok baju adik-adik, ibu. Tolong ibu di dapur sikit2. Uruskan baju2 (sebab Hawa, adik yang juga sedang bercuti tak ada). Cuma, hari ini saya kurang sihat. Sakit perut dan period cramp. Selesai saja kerja2 penting, saya rehat...hingga terlena. Saya terjaga, jam sudah 12 tengah hari. Nasi ! Hehehe...penting tu. Jenguk dalam periuk. Masih ada banyak. Jadi, cukup panaskan saja. Elakkan pembaziran.

2 petang. Adik dan Iman pulang dari sekolah. Seronoknya budak2 ni dah balik. Boleh mengusik..kanak-kanak, apa yang keluar dari mulut mereka kadang-kadang "unexpected". Lucu ! "Honey-star; kawan adik kata - sayang bintang." Bekal honey-star yang saya pack untuk Iman pagi tadi habis dimakan di sekolah tadi. Tak lama kemudian, pintu di buka. Saya terdengar suara ibu.

"Nurul...ni hang dah dapat surat kerja"

Hah!???

Waaaaahhhhhhhhhhh!!! Dah dapat pun! Hari ni dah tak nak tunggu, terus dapat. Kemudian, ayah pula masuk. Rupanya ayah pun dah balik. Ibu hulurkan saya sampul surat putih tapi kandungannya dah dikeluarkan. Nama saya tertera di situ. Hati berbunga. Bunga. Indahnya. Cuma, surat tu dah keromot akibat diperosok dalam peti surat. Mujur ayah ambikkan dan hari ni tak hujan pun. Kalau tak, dah kebasahan la surat yang ditunggu tu. Ibu kata, ibu nampak ayah pegang surat tu kat luar masa sampai di rumah. Ibu terfikir...ayah ni tak sabar2 baca kat luar,mesti penting ni. Dan mereka gembira...ibu dan ayah yang dahulu baca surat lantikan saya sebagai pegawai farmasi gred U41.

Tarikh surat: 13 Mei 2010
Tarikh melapor diri: 30 hari selepas tarikh surat lantikan; maknanya sebelum 13 Jun 2010

3 minggu lagi saya akan menempuh alam kerjaya! Perasaan berbaur...riang dan gementar. Seronoknya dah dapat kerja. Dapat gaji..ada duit sendiri. Takutnya nak kerja...mesti tension nanti. Habis saya bercerita pada semua kawan2. Yeyyyyyy!! Alhamdulillah! dah dapat surat lantikan ^_^ setelah menunggu dan terus menunggu dengan sabar. Esok, kena mula bertindak selesaikan semua dokumen yang perlu untuk mula bertugas. Kena mula selak buku2 dan notes.


Tempat? ....surprise! saya pun tak tahu lagi...macam mana nak cerita.hehe...

.
.
.
.
.
.
.



[cik lebah menunggu lamaran bakal pasangan tercinta. siapakah? ....surprise!]






0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails